Du hade tid

De senaste två dagarna har varit en berg- och dalbana för humöret. Stressen och nervositeten inför provet, lättnaden över att ha gjort bort det, glädjen att få vara med så underbara människor, tröttheten efter en lång dag, sentimentaliteten den sista kvällen på bakgården, oron över Katarinas plötsliga "halsont", saknaden efter att ha sagt hejdå till Malin och Bella, förväntan inför helgen, frustrationen över alla regler och undantag i den franska grammatiken... och alla dessa strejker! Det går att göra listan längre, men någon måtta får det vara!
Laddar inför provet...

En kort kommentar om DELF-provet före jag förtränger det i väntan på resultatet: Allt utom skrivdelen gick bra, däremot vet jag att jag klarade den muntliga delen. Vilket är lite spännande. Jag har nog aldrig pratat så fort i hela mitt liv. Känns bra!
Det var bara två elever i klassen dagen då vi skrev provet, dom var galet effektiva så nu har jag ett halvt träd i form av stenciler och övningar på mitt skrivbord. Jag har vad jag gör så att säga.
Den franska bakgården, sista dagen/kvällen/natten

Imorgon väntar förhoppningsvis en dag på stranden. Lördag och söndag är utflyktsdagar, varav ena är ett återbesök i St Guilhem le desert, den vackraste byn någonsin. Denna gång blir det ett besök i en droppstensgrotta och ett dopp i floden.
.
Ni får gärna klura på vad man borde bjuda på om man ska laga en svensk maträtt härborta. Ännu bättre vore om ni berättade (för mig) vad ni kommit fram till.

Kommentarer
Postat av: mamma

Grunnar på matförslag, inte lätt. Roligare att laga mat som inte är svensk...Igår åt vi "vad som man hittar i kyl och frys" - det blev majskolvar och till det varmkorv med bröd. Ja, en liten tomatklyfta också. Inte en meny som lockar till upprepning. Skall tänka lite mer och se om jag kommer på nåt.

- Hallå släkt och vänner, finns det någon som har matförslag till Ingrids svenskinspirerade middag?

2010-05-28 @ 22:10:49
Postat av: Sara

Håller med om att det är mer spännande att laga icke-svenskt. Men om du söker på husmanskost lär det ju dyka upp ett och annat svenskt alternativ :-)



När kommer resultatet på DELF-testet, dvs är de snabba på att rätta? Så himla jobbigt att vänta... Hoppas det gick finemang iaf :-)

2010-05-28 @ 23:46:58
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: maria

skönt att ha det gjort i alla fall så att man kan ta det lugnt i alla fall.



saknar dig med! du kommer ju i alla fall hem snart :)Kram.

2010-05-29 @ 20:10:18
Postat av: Victor

Jag lämnar den svenska husmanskosten åt någon annan. Kan däremot tipsa dig om en bra fransk film som jag såg nyss, un prophète. Ganska hemsk, men ack så bra.

2010-05-30 @ 00:03:39
Postat av: mamma

Apropå din middagsmeny - kanske du bara skall laga någon favorithuvudrätt (nånting där man kan lägga i soltorkad tomat, oliver och kanske fetaost...) och sen laga en svensk efterätt, rabarberpaj? Går det att få tag på lax? Då kan du ju göra ugnsbakad lax, crème fraiche+romsås, kokt skalad potatis. Potatis är mycket svenskt, så naturlig som möjligt (men kanske bör skalas för fransmännens skull).

2010-05-30 @ 10:11:25
Postat av: Maria

Käraste du, Gud vad jag saknar dig,,,2 månader kvar,



köttbullar+potatismos+lingonsylt+brunsås, raggmunkar+lingonsylt+bacon, Palt, toast skagen, gravadlax, ungsbakad lax+potatis+romsås, kanelbullar, princesstårta, pepaprkakor, saffransbullar (det är Carl-Jans tips ;) ). Risgrynsgröt, rödbetssallad, lite julinspirerat men det behöver de ju inte veta :P .

2010-06-01 @ 01:48:23
Postat av: mamma

Men vilka fina tips du fick av Maria! När skall du laga bjudmiddagen? Väntar med spänning på en rapport!

Kommer det någon blogguppdatering snart...?

2010-06-01 @ 20:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0