Forever young

Galet bra dag. Rakt igenom. På riktigt. Solen lyste när jag vaknade, klev upp en timma tidigare än vanligt för att skriva klart min exposé (har tappat det svenska ordet...). Det här med att börja i god tid kanske är något jag ska lära mig under mitt tjugoförsta levnadsår, som började idag/igår. Kanske.
Hur som helst, jag åt frukost med familjen, tog tramen, en morgonpromenad, kom fram till skolan. Satte mig för att titta igenom anteckningarna en sista gång. Katarina, en av de jag spenderat mest tid med här kom fram, sa hej och gick vidare. Jaha, tänkte jag, lätt besviken över att hon verkade ha glömt min födelsedag. När jag sedan går in i det tomma klassrummet ser jag att det ligger en liten lapp på min plats. Grattis. Under lappen låg min favoritbakelse - chokladsnigeln, och in kommer Katarina och jag får en stor kram. Det gjorde min dag.
.
Jag tror inte att jag har berättat om mitt lilla "mission" här i Montpellier. På vissa gator får bara turisttåg och vissa bilar köra. För att inga andra ska köra där finns det små pelare i början av gatan som ett litet staket. Har man  rätt nyckel eller kod sjunker pelaren ner i marken och man kan passera med sin bil. Därefter åker den upp igen (så att ingen annan kan passera). Mitt mål har i alla fall varit att stå på en sådan när den åker upp ur marken. Man har inte många sekunder att ta sig fram och tillfällena är få. Men idag, lämpligt nog, såg jag min chans när vi var på väg för att äta lunch och tog tillfället i akt. Några snabba steg och jag var framme. Sen var det bara att njuta av åkturen.
.
Om ni undrar så är min värdfamilj är hur gullig som helst. De gav mig en jättefin, sandfärgad ros och två paket. Vi åt middag ute på altanen och skålade med champagne. Melontårta till efterrätt.
Den senare delen av kvällen har jag spenderat med mina vänner på en fransk bakgård. Vi grillade marshmallows över tårtljus och mådde gott i den ljumma sommarkvällen.
.
Till dagens lilla "äventyr". På vägen från bakgården till tramen kommer en kille cyklande, han hejar och jag hejar tillbaka automatiskt. Han har rätt mycket fart, så han cyklar förbi och jag går vidare. Några sekunder senare ser jag hur han dyker upp på min vänstra sida. Vi pratar lite, jag berättar att jag ska ta tramen hem (här hade jag en promenad på ca 20 min kvar till tramstoppet). Apropå ingenting så frågar han om jag vill ha skjuts. Jag tittar lite tveksamt på hans cykel utan pakethållare, gör en snabb riskbedömning och frågar om han menar allvar. Jag klättrade upp på sadeln och sedan bar det av. Vi kom fram hela och hållna. Jag gillar den franska spontaniteten.
.
På tal om skjuts. På vägen hem från tramen lite senare gick jag samtidigt som jag testade videon i min kamera. När jag hade ca 50m kvar till dörren saktar en bil in och vevar ner rutan. Tänkte att de ville fråga om vägen (det har ju hänt förut) men istället blir jag erbjuden skjuts och bröd. Ungefär nu kom jag ihåg vad mamma sa när vi var små; om någon ni inte känner stannar och vill ge er skjuts får ni absolut inte åka med. Inte ens om de ger er godis! Även om bilen var snygg och de hade mat så hade det kanske inte varit världens smartaste idé att sätta sig i bilen med de två gentlemännen. Sen var jag ju nästan hemma. Början av samtalet fastnade på min film dessutom.
Nu blev det mycket text och inga bilder, de kommer senare. Tack för en underbar dag och alla gratulationer!

Kommentarer
Postat av: Sara

Låter som en riktigt bra födelsedag!

Exposé, är det uppsats kanske? Jag kan ingen franska alls...

2010-05-22 @ 11:21:03
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tur att jag varnade dig när du var liten - tänk att mammaförmaningar fastnar till viss del ändå! Som sagt, kliv inte in i bilar med främmande män vare sig de bjuder på godis eller bröd (listan på lockbeten måste kanske utökas, varierar antagligen beroende på plats/land/tid). Var på din vakt, håll dig skärpt och vältränad, misstro folk på ett sunt sätt - vill jag bara tillägga som ett kompletterande råd!

2010-05-22 @ 17:01:25
Postat av: Anonym

Tur att jag varnade dig när du var liten - tänk att mammaförmaningar fastnar till viss del ändå! Som sagt, kliv inte in i bilar med främmande män vare sig de bjuder på godis eller bröd (listan på lockbeten måste kanske utökas, varierar antagligen beroende på plats/land/tid). Var på din vakt, håll dig skärpt och vältränad, misstro folk på ett sunt sätt - vill jag bara tillägga som ett kompletterande råd!

2010-05-22 @ 17:02:20
Postat av: Ingrid

Otroligt men sant. Alla "var försiktig med solen, använd solkräm/skjortor..." har också fått djupare fäste än jag trodde. Jag kommer vara vitare när jag kommer hem ;)



Nja, mer en redovisning/föredrag. Muntligt i alla fall.

2010-05-22 @ 21:20:47
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/
Postat av: mamma

Du kommer att vara glad redan om 10 år att du solade måttligt och inte brände dig i din ungdom! Forever young and beautiful, det är du! Inga rynkor och mycket mindre risk för hudcancer. Smidig hud i den naturliga färg som man fötts med, det är vackert.(Minns 1700-talet när man pudrade sig för att se blek och skön ut, kanske inte helt fel, bara man låter bli arsenikpuder!)

2010-05-23 @ 17:22:55
Postat av: Malin

Åh, skulle ha åkt dit i april, men den där ***** vulkanen ställde in allt. Skulle rida vita hästar i Camargue och springa runt på äventyr.Ska försöka i höst igen för jag vill verkligen se södra Frankrike. Tror det är himla bra. Har jag rätt?

2010-05-25 @ 00:21:09
URL: http://lunsan.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jobbigt läge. Tråkigt att du missade resan för det. Jag har stortrivts i snart tre månader, så ja, du har rätt. Jag rekommenderar ett besök i St Guilhem le Desert om du är i närheten. Hoppas att resan blir av!

2010-05-27 @ 21:15:50
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0