Under the sun

Spontana utflykter i mitt hjärta. Igår bar det av till St Guilhem le desert. Utan tvekan den finaste och mysigaste by jag sett. Tänk att få bo där! Efter en biltur på ca 35 minuter var vi framme. Byn ligger i en bergsluttning med en flod i utkanten. Vi åt glass och njöt av solen. Vi strosade runt, tittade på husen, kyrkan, men framför allt utsikten. Bergen.
På hemvägen fick jag äntligen se det med mina egna ögon! Den franska fickparkeringen. Den oåtdragna handbromsen, den halvt existerande parkeringsplatsen och bilen som knuffade bort en annan för att få plats. Det var en vacker dag.
Idag har vi varit på utflykt hela dagen. Vi började med att besöka Pézenas, en stad där Molière bott och arbetat i tio år. Vi fick smaka stadens specialitet, le petit pâte de pézenas.
Därefter bar det av till stranden. Frankrikes enda vulkaniska strand. Och nej, det var inte så varmt i vattnet som det ser ut på bilden. Som professionell badare skulle jag gissa på 14-15 grader. Men det var väldigt varmt i luften så det gjorde inte så mycket. Sen är det ju bara april än.
Sista stoppet gjorde vi i Sète. En stor stad precis vid havet, där vi fick smaka ännu en specialitet - det finns fler specialiteter i Frankrike än det finns människor som längtar efter sommar i Sverige. En paj med bläckfisk och tomatsås. Det såg inte så hemskt ut som det låter och det var riktigt gott. För tillfället är det nog min favorit, vilket är ett mycket bra betyg då mamman i min värdfamilj är underbart bra på att laga mat.

Kommentarer
Postat av: Johan

Vilka fantastiska bilder!

2010-04-11 @ 09:30:55
Postat av: Sara

ÅÅÅÅÅÅÅh vill också!

Udch den maträtten lät inget vidare alls, tur att smaken är som baken :-)

2010-04-11 @ 09:33:03
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Mormor

Vilka fina bilder.Jätteroligt se vyerna från dina olika utflykter. Duktigt våga prova på olika sorters mat.

2010-04-11 @ 10:20:00
Postat av: Pappa

Hej!



Kul att se lite omgivningar och höra lite om lokala maträtter. Såg i tidningen idag att det är läge att bli lite kulturell också. http://blogg.svd.se/resebloggen?ID=18918



Kramar

Pappa

2010-04-11 @ 11:10:22
Postat av: mamma

Så vackert det ser ut där ni promenerar i landskapet med vårgrönska och porlande (antar jag) bäck! Härligt blått medelhav - man får hoppas att vattnet blir varmare...Var det någon fler som badade?

2010-04-11 @ 21:02:30
Postat av: Julia F

alltså vad skön du är Ingrid! Det är njutning på hög nivå att läsa.

Vi/jag saknar dig här hemma i Mo, men vi är såå glada för att du har det så sjukligt bra därborta!

äh, nu kommer jag ju inte ihåg vad de va jag tänkte säga. kanske att du är en född bloggare. våga inte sluta när du kommer hem ;)

mycket kärlek!

2010-04-15 @ 22:29:42
URL: http://juliafor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0