Rosa fåglar

Idag har vi varit i Aigues-Mortes, en medeltida stad som omges av en ringmur. Aigues Mortes betyder "de döda vattnen". Utanför staden ligger ett stort delta där man utvinner salt. Där kan man även hitta de rosa fåglarna med de långa benen. Flamingos.
Dagens biologilektion: På grund av alger har vattnet en rosa/röd ton. Flamingon äter ett djur som äter algerna och därför är de rosa!
I Agiues-Mortes besökte vi den största kak-affär jag någonsin sett. I och för sig är det väl den enda jag varit i, men den var stor. Och såklart fick vi smaka några specialiteter här med. Godast var chokladoliverna. Choklad formad som oliver, inte oliver doppade i choklad, med en nöt inuti och med ett grönt skal.
.
På vägen hem stannade vi på stranden. Vi njöt av eftermiddagssolen, plockade snäckor, smakade på ännu en specialitet (korv och vin från regionen) och stojade i sanden. Jag tog ett snabbt dopp också. Inte det smartaste kanske, är fortfarande lite förkyld och havet är inte direkt varmt. Men det gick inte att låta bli!
En gata i närheten av där jag bor.
.
Jag lyckades missa min hållplats på vägen hem. Förstår inte riktigt hur det gick till. Jag var vaken.  Jag läste inte, pratade inte, väntade bara på att få gå av... Missade mitt mål med två hållplatser. Orkade inte vänta på nästa tram tillbaka så det blev en extra lång  promenad. Det man inte har i huvudet får man ha i benen, så att säga.

Kommentarer
Postat av: Sara

Detta var klart mer lockande matmässigt för min del ;-) Ni verkar göra/se så mycket roliga och intressanta saker!

Hängde inte med på biologilektionen, fast så är jag inte naturare heller. Är inte alger gröna? Borde inte Flamingos vara gröna då? Varför är vattnet rött/rosa?

Eller så är jag trög för att jag är väldigt trött..?

2010-04-14 @ 23:39:17
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: mamma

Tur att det inte var oliver doppade i choklad (ryyys).Verkar vara trevliga bostadsområden i din närhet.Är det någon annan än du som badar i havet?

2010-04-15 @ 09:55:14
Postat av: Ingrid

Det hade inte varit så dumt med gröna flamingos. Men alla alger är inte gröna, denna sort är röd/rosa. Därav de rosa flamingosarna.



Jodå,fast inte så många. Om det är bra väder i helgen ska vi försöka ta oss till stranden och då kanske jag kan lura ner några fler i vattnet.



2010-04-15 @ 19:55:18
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0