Alla äter kakor.

I Frankrike firar man sommarens ankomst med att halvera priserna på alla biografer. En mycket bra tradition! Vädret har inte varit på topp, så vi har tagit tillfället i akt och sett på film. L'arna coeur och Shutter Island. L'arna coeur är min personliga favorit, även om det var svårt att förstå allt de sa. Det var ju trots allt en film på franska - utan text.
Men man känner att sommaren vädret till trots väntar bakom nästa hörn. Blommorna kryper fram en efter en. Igår gick jag runt i shorts och linne mitt på dagen. Men det bästa är dagens efterrätt. Jordgubbar. Hur somrigt är inte det på en skala?
Ett annat av veckans guldkorn är måndagskvällen. Vi gick till en bar i stan för att lyssna på ett jazzband. Det var ett litet och mysigt ställe. Jag har inte lyssnat mycket på jazz, men det får det bli ändring på! Efter ett par låtar plockade en av killarna i bandet fram en jättestor snäcka. Som han spelade på, som en flöjt. Vackert.

Kommentarer
Postat av: mamma

Fanns det redan jordgubbar? Franska? Somrigt, somrigt, förbi alla skalor! Shorts och linne låter inte möjligt...här gäller långkalsonger än. Fick blåsippevibbar av bilden, men det är nog några andra blommor. Fina. Kram!

2010-03-24 @ 23:21:39
URL: http://garnochtyg.blogspot.com/
Postat av: Johan

Ankomsten av sommar? Här skulle vi vara glada om våren dök upp (den ligger och lurar runt hörnet dock) :) Låter hur nice some hellst med jordgubbar.

2010-03-24 @ 23:28:51
Postat av: Victor

Jag tror att jag älskar dig för att du ska börja lyssna på jazz. Inget dåligt beslut må jag säga. Jag har kapat ner min cykeltid till skolan med 5 minuter, tack vare barmarken, men vi har nog en bit kvar till linne och shorts.



Nu ropade Benjamin ut att det är soul och reggae i skolkafeterian, så jag slipper sitta och rulla tummarna tills klockan 15.00 i alla fall.

Ha det gött, vi saknar dig.

2010-03-25 @ 09:03:15
URL: http://bowietobowie.blogspot.com
Postat av: kusin sara

Vad gott med jordgubbar!!

jag längtar längtar längtar verkligen efter sommaren:)

2010-03-25 @ 19:02:21
Postat av: maria

svar: det ska jag allt göra kära syster!



ochoch du har det bra som har vår och fint, nu är det ännu mer snö hemma! inte ok.

2010-03-25 @ 19:03:19
Postat av: Jenny

Vill också ha jordgubbar. :) Låter trevligt med jazz. Går lite då och då på små gigkvällar och det är alltid trevligt med musik.

2010-03-26 @ 10:17:47
URL: http://lookingnorth.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag håleller med Victor, men jag älskar dig med elelr utan jazz

2010-03-27 @ 00:18:37
Postat av: Ingrid

Ni får gärna lämna förslag på var man ska börja i det stora jazzhavet.



Jordgubbarna gjorde min dag. Hoppas värmen håller i sig nu.

2010-03-27 @ 11:00:39
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej!



Kul att du börjar lyssna på jazz. Det är dock ett ganska stort fält att plocka enstaka rekommendationer från så jag blundar och pekar lite.

Just nu lyssnar jag en del på Norah Jones, Jeanette Lindström och Rigmor Gustafsson som exempel på kvinnliga vokalister, du bör inte heller missa Ella Fitzgerald för att ta en ur en äldre generation.

Det är även svårt att gå förbi Louis Armstrong ur den generationen. Jag har svårt att inte skriv

a en massa om Miles Davis, du kan få in det mesta av jazzhistorien genom att lyssna på hans skivor. Om du bara ska välja två föreslår jag "Kind of Blue" och "Bitches Brew".

Chick Corea är också att rekommendera, t ex "Return to Forever". För att avsluta svenskt så är Esbjörn Svenssons Trio klart hörvärd.

Avslutar med en saxofonist: John Coltrane.

Om du skriver vad av detta du gillar så kan vi leta vidare, det är i alla fall något att börja med.



Kramar

Pappa

2010-03-31 @ 17:43:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0