Surprise!

Varje morgon går jag denna vackra skapelse till mötes. En så kallad Tram. Efter en tio-15 minuters färd har jag bara en kort promenad till skolan. Idag som alla andra dagar gick jag med raska steg till hållplatsen, satte mig och väntade. I ögonvrån såg jag att det rullade ett meddelande på tavlan som vanligtvis visar hur många minuter bort nästa vagn är. Jag läste meddelandet och hoppades innerligt att det var något slags skämt. Jag spanade efter tramen som vid det här laget borde ha kommit för länge sen. Jag läste meddelandet igen. "På grund av en spontan strejk är ingen service säker".
De andra som stått och väntat med mig började nu plocka fram sina mobiler, ringa, skaka på huvudet och en efter en lämna hållplatsen. Innan alla hunnit gå frågade jag en kvinna om vägen till stan. Instruktionerna var enkla. Rakt fram i ca 25-30 minuter. Lyckligtvis har jag inte börjat sova så länge som möjligt på morgonen än. Vilket jag i vanliga fall brukar se som en sport. Så när jag började gå var det lite mindre än en halvtimma kvar tills lektionerna skulle börja. Efter en 40 minuters promenad var jag framme, inte ensam om att vara sen denna morgon.
Strejken slutar först imorgon runt 12, så jag fick mig en långpromenad hem också. Lite smygtaskigt att köra igång en spontan strejk sådär, men men. Nu är jag i alla fall förberedd inför morgondagen då skolan anordnar en resa till Carcassonne.

Kommentarer
Postat av: mamma

Bra gjort att gå hela vägen, tur och retur dessutom! Har du någon karta över stan så du hittar dit du ska?

Hade också velat åka med på utflykt till Carcassone. Hoppas du berättar om utflykten sen! Apropå strejken, tror inte strejker av denna sort är helt ovanliga i Frankrike...

2010-03-19 @ 22:07:22
Postat av: Johan

Ja där ser du ytterliggare en sida av frankrike :) fransmännen är juh kända för att strejka. I sverige tror jag tom att spontan strejk är olagligt, men en prommenad eller två kan juh inte skada, speciellt inte när ni har så fint väder!



Carcassone ser verkligen ut som ur-borgen för sagor :) Vill också gärna höra om den utflyckten sen!

2010-03-20 @ 00:04:12
Postat av: Sara

Tur att det var idag och inte imorgon den bröt ut! Och vilka färgglada Tram de har! Uppfriskande :-P



För att bekräfta Johans kommentar så, ja det är olagligt med spontana strejker i sverige. Man måste varsla första och det där därför det blir så många(?) hot om strejk och så få faktiska strejker. Man måste ge arbetsgivaren en rejäl varning först helt enkelt. Kul att de bara kan strejka så där i frankrike, så annorlunda synsätt :-P



sv: ja visst är det bra med hjälm och reflexvästar! Heja oss!

2010-03-20 @ 00:22:15
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Victor

Carcassonne låter underbart, det finns som brädspel också.

2010-03-20 @ 18:13:25
URL: http://bowietobowie.blogspot.com
Postat av: Språkpolis #23

Jag kunde inte undgå att observera att du har särskrivit ordet "smygtaskigt". Åtgärda detta.

2010-03-20 @ 19:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0