Rubrik

Inatt har jag sovit hos två härliga, svenska blondiner. Malin och Bella. Det blev lite sent igår och istället för att gå ensam hem i mörkret (dålig idé) blev jag inbjuden till deras studio.
Vi var slöa och hungriga alla tre när vi vaknade imorse. Brödet hade vi ätit upp innan vi gick och la oss och bageriet intill är stängt på lördagar. Jobbigt läge.
Då kommer Bella med den underbara lösningen: Scones.
Så dagens frukost utgjordes av nybakta scones och te. Mums!
.
I helgen är Sophie (dottern i huset) och jag ensamma hemma. Egentligen hade jag tänkt viga dagen åt pluggandet, men icket. Sophie skulle handla och jag hakade på. Vi tittade in i några klädaffärer innan vi tog oss an matinköpen. Väl hemma igen satte vi igång med att baka en cheesecake. Vi såg en film, lagade mat, åt. Fisk, ratatouille och potatis. Jordgubbar och vaniljsås till efterrätt. Cheesecaken sparar vi tills de andra kommit hem. Vips så hade hela dagen gått och jag var alldeles för trött för att plugga. Så vi myste ner oss i soffan och såg på fransk tv istället.
.
Varför detta tjat om att plugga? I veckan anmälde jag mig (och betalade dyra pengar) till DELF-testet. Hör- och läsförståelse, uppsats och en muntlig del. Bara att anmäla sig var som en prövning i sig. Först skulle man köpa ett kuvert och frimärken (så att de kan skicka hem diplomet om man lyckas). Därefter fylla i en ansökningsblankett. Steg tre var att gå till posten och fylla i ett "mandat lettre" (för man kan inte betala på plats eller via internet). Till sist ska man ta sig till universitetet där provet skall skrivas, med alla papper, hitta rätt människa och tillslut anmäla sig. Vi firade att vi lyckats anmäla oss med en glass.
Pluggmotivationen har ökat markant sen dess, men det är mycket snack och lite verkstad så att säga.
En av veckans luncher: Jordgubbspaj.

På väg bort från universitetet, mot glassen.

I väntan på tramen, onsdagnatt.

Stället är inrett som ett skepp, vilket tyvärr inte syns här.

Kommentarer
Postat av: mamma

Fina bilder igen! Det är extra kul att läsa din blogg när du har satt in många bilder. Ha, ha, det där med den långa krångliga vägen för att anmäla sig till DELF-testet hörs väldigt "franskt". Får flashbacks till Grenobletiden (för 20 år sedan), inget verkar ha förändrat sig inom fransk administration! Funderar på vad du skall äta när du kommer hem, du som numera är van att leva på bakelser och jordgubbar...kram!

2010-05-16 @ 20:28:41
Postat av: Ingrid

Jag förstår inte riktigt hur dom tänkte där. Ny teknik (typ internet) verkar inte vara välkommet här.

Just nu skulle en tallrik fil med lingonsylt och musli sitta fint. Så du behöver inte oroa dig :)

2010-05-16 @ 22:51:04
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0