Om tiden vill ifatt

Två dagar kvar. Det känns nervöst och smygdrygt kombinerat med några droppar likgiltighet. Men det värsta är att produktiviteten avtar som en funktion av tiden. (Ja, jag saknar våra nördiga naturar-diagram skämt). Ju närmare DELF-testet kommer, desto mindre gör jag (och de andra i klassen med för den delen). Det går inte att fara till stranden, för man måste plugga. Samtidigt är det omöjligt att låsa in sig med sina böcker när solen skiner ute. Så vad gör vi? - Ingenting.
Efter att ha slöat bort halva dagen tog jag mig i kragen, tryckte ner mina böcker i väskan och gick ut. Om ni undrar vad fransmännen gör på en ledig måndag runt tre-tiden så är svaret inte "handla mat". På vägen till parken sprang jag in i en typ ica-supermarket-affär och var nära på att vända på tröskeln eftersom det var så folktomt att jag trodde de hade stängt och bara glömt låsa dörren. Men det satt en kille i kassan trots allt, så jag gick in.
En flaska vatten (ett måste i denna värme), lite vindruvor och ett paket kakor och jag var redo att tackla pluggandet. Kakorna här är för övrigt farligt billiga. Ett paket kakor kostar ungefär lika mycket som en liter mjölk i Sverige. Klura på det ni.
Så här såg min personliga studievrå ut idag. Jag gick till parken som ligger intill en flod. Slog mig ner i skuggan - solen var inte ett alternativ då jag inte hade en snöhög i bakfickan. Lyckades läsa igenom mina anteckningar, men sen var det kört. "En liten paus" blev snabbt en och en halv timma...
Men jag har ju morgondagen kvar.

Kommentarer
Postat av: Sara

Heja heja! Gör ditt bästa på testet och tro på dig själv, man kan mer än man tror. Jag brukar tänka att jag har ju hört/läst det minst en gång (om jag nu läst/lyssnat på allting i kursen), alltså finns svaret någonstans där inne. Förstår dock att det är svårt att plugga med så fint väder men vädret lär vara fint även i övermorgon och dagen efter det, så en dag kan du offra för pluggets skull. Tänk inte på allt du inte kan göra för att du måste plugga utan tvärtom försöka vända ditt pluggande till att det är roligt, intressant och att det är ett privilegie att just du får lära dig detta. Osv osv. Se möjligheterna istället för att det är ett hinder.

Lycka till med plugg och på DELF-testet!

2010-05-24 @ 23:37:52
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Victor

Jag ska skämta om diagram och funktioner så du blir alldeles less då du kommer hem. Men det stämmer nog ganska bra, mina avslutningstentor drar allt närmare. Likaså den sista litteraturuppgiften - gigantisk. Men inte sitter jag och skriver. Försöker gör jag, men det blir mer att sitta och kolla hur fort gräset växer på baksidan.

2010-05-24 @ 23:38:39
Postat av: Victor

Lycka till förresten.

2010-05-24 @ 23:39:44
Postat av: mamma

Jag kan bara önska lycka till! Du kan det du kan och kanske lite till som du inte visste att du kunde...Vi får hoppas att det räcker! Du vet när du gjort testet. Spännande! Undrar om du kollar igenom grammatiken? Lite svårt att hinna göra så mycket åt ordförrådet på en dag, bättre då att bläddra i grammatikboken skulle jag tro. Bon courage!

2010-05-25 @ 08:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0