Les Étoiles filantes

Från vinter till sommar till höst. Den 13:e mars lämnade jag ett snötäckt landskap och landade i varma, soliga Frankrike. Sen dess har det bara blivit varmare och varmare. Det var som svensk högsommar i mitten av april. Och nu, helt plötsligt kliver höstvädret in med ett brak. Regn, blåst och kyla. Jag känner mig lurad.
Men det är ganska mysigt. För ovanlighetens skull åt vi lunch inne på ett café idag. Därefter gick jag tillbaks till skolan för att plugga. Angelica var också där, så det blev mest prat, men tanken var god. Senare under eftermiddagen gick Katarina och jag till musée fabre. Idag var en mycket bra dag för inomhusaktiviteter och varför inte passa på att vara lite kulturell samtidigt? Vi strosade runt bland skulpturer och tavlor, gick nästan vilse och konstaterade att det var roligare än vad vi trott.
Klockan närmade sig fem, jag skyndade mig hem, bytte om och for till gymmet. Min värdfamilj tror att jag äter som en manlig elitidrottare, så jag tänkte att jag åtminstone kunde träna som en normal människa. Med andra ord: jag har skaffat ett gymkort. Fast än så länge går jag bara på passen, har inte vågat mig på dessa mördarmaskiner till träningsredskap.
Mätt och belåten, redo att krypa ner under mitt varma och sköna täcke ser jag fram emot några dagar utan sol med te och myskvällar.
Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj vad duktigt med gymkort! Fanns det att köpa under så kort period? Jo, maskinerna är läskiga i början...

Men, inte kan det bli dåligt väder bara så där? :-P Hos min moster i dalarna snöade det igår, det må vara maj men aprilvädret består!

2010-05-05 @ 08:37:21
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: mamma

haha, äter du som en manlig elitidrottare? I Frankrike skall man nog mer äta som en fågel...I Japan också tror jag... Vidar har ju fått be om att få mera mat hos sin värdfamilj, nu får han visst kvällsfika också (fast vad jag förstått tycker hans familj det är lite egendomliga matvanor). Kanske vi svenskar äter stora portioner? Eller är det bara våran släkt som är matvrak?

2010-05-05 @ 10:57:11
Postat av: Johan

Finns inget bättre än en ordentlig middag och träning :) Då sover man som en björn, för övrigt tror jag kvällsfika är ganska unikt för våran släckt.

2010-05-06 @ 10:27:24
Postat av: Ingrid

Jo, det gick att köpa månadsvis, så det var inga problem. Tydligen, hoppas det slår tillbaka till sommarvärme lika fort igen!



När jag inte får lägga upp maten själv blir det lite väl stora portioner här ;) Tur att det är gott som sagt.



Kvällsfika är kanske det bästa. Om man inte äter kalasmycket mat mellan 8 och 9 vill säga.

2010-05-06 @ 16:56:59
URL: http://fjantenifrankrike.blogg.se/
Postat av: Sara

I min släkt äter vi inte kvällsfika. När jag kom in i er familj så fick jag en matchock. För det första brukade jag äta middag kl 17-18, medan ni åt 18-19. Var vrålhungrig vid 17 och det hann lägga sig lagom till maten serverades vid 19. Sedan kunde jag inte äta kvällsfika vid 22-tiden, så snart inpå läggdags? Just det, jag la mig vid 22 på den tiden. Då var jag pigg och alert klockan 6-7 på morgonen när jag skulle gå upp! Stackars mage, fattade inte vad ni hade för konstiga vanor!



Smidigt med månadskort!

2010-05-06 @ 19:22:31
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0